Denna artikel är AI-översatt från English. Vissa detaljer kan vara mindre exakta.
Brittisk moms
Senast uppdaterad: 20 Aug 2026
Översikt
Brittisk moms på 20 % kommer att debiteras på säljarens provision när köparens plats är i Storbritannien. Se exemplet nedan:
Scenario för brittisk moms på säljarprovision:
- Brittisk säljare och brittisk köpare: Brittisk moms på 20 % kommer att debiteras på den brittiska säljarens provision
- Thailändsk säljare och brittisk köpare: Brittisk moms på 20 % kommer att debiteras på den thailändska säljarens provision
- Brittisk säljare och thailändsk köpare: Brittisk moms kommer inte att debiteras eftersom köparen inte är från Storbritannien
Särskilt scenario för dubbelbeskattning gäller för följande:
Singaporeansk säljare och brittisk köpare: SG GST 7 % + brittisk moms 20 % kommer att debiteras på säljarens provision
Indonesisk säljare och brittisk köpare: ID-moms 11 % + brittisk moms 20 % kommer att debiteras på säljarens provision
Australiensisk säljare och brittisk köpare: AU GST 10 % + brittisk moms 20 % kommer att debiteras på säljarens provision
Exempelberäkning
Om du är en singaporeansk säljare som säljer till en brittisk köpare för SGD 100, och säljarprovisionen är 4,99 %, blir din nettointäkt SGD 93,66, beräknat enligt följande:
| Försäljningspris | SGD 100,00 |
|---|---|
| - G2G:s säljarprovision @ 4,99 % | SGD 4,99 |
| - SG GST | (SGD 4,99 x SG GST @ 7 %) SGD 0,35 |
| - Brittisk moms | (SGD 4,99 x brittisk moms @ 20 %) SGD 1,00 |
| Nettobelopp att utbetala till säljaren | SGD 93,66 |