Artikel ini diterjemahkan oleh AI daripada English. Beberapa butiran mungkin tidak tepat sepenuhnya.
Mohon Invois Cukai (Faktur Pajak) untuk Penjual Indonesia
Kemas kini terakhir: 24 Aug 2026
Apakah itu Invois Cukai?
Invois cukai (faktur pajak) berfungsi sebagai bukti pemungutan cukai oleh usahawan kena cukai (PKP) yang membekalkan barangan atau perkhidmatan bercukai, seperti yang diperuntukkan oleh peraturan cukai yang dikeluarkan oleh Direktorat Jenderal Pajak Indonesia.
Syarat untuk Memohon Invois Cukai bagi Kredit Cukai Input:
- Penjual yang memohon invois cukai mestilah didaftarkan sebagai usahawan kena cukai (PKP) oleh kerajaan Indonesia.
- Penjual hendaklah memberikan pengesahan identiti, seperti Nombor Pengenalan Wajib Pajak (NPWP) dan/atau Nombor Kad Pengenalan Nasional (NIK), di dalam kandungan e-mel. E-mel tersebut hendaklah mengandungi maklumat berikut:
- Nama Pertama dan Nama Keluarga (seperti dalam TAXID/NIK)
- Nombor TAXID/NIK
- Bulan dan Tahun transaksi yang diminta
- Alamat E-mel Penjual
- Lampirkan Invois (jika berkenaan)
- Tarikh akhir untuk memohon invois cukai bagi transaksi dalam bulan semasa ialah pada hari ke-20 bulan berikutnya, sebelum 23:59 WIB.
- Invois cukai akan dihantar ke e-mel berdaftar penjual setiap bulan, selewat-lewatnya pada akhir bulan berikutnya selepas transaksi.
- Penjual boleh menghantar permohonan invois cukai mereka melalui pautan ini atau dengan menghantar e-mel kepada support@g2g.com.
- Subjek e-mel hendaklah berbunyi: “Permintaan Invois Cukai_ID Penjual_Nama Penjual_Bulan/Tahun Transaksi” (cth. 0424).